זהו חלון קטן למה שעובר עלינו ו/או על ילדינו במפגשי טיפול באמנות.
חלון קטן זה מסקרן מאוד ומתבקש להרחיב עוד ועוד מהכלים היעילים והנפלאים שיש בטיפול באמנות אך כעת נציץ על הריפוי עצמו בתהליך.
הנייר סובל הכל
האמנם? אכן בטיפול באמנות זה נכון ולאורך כל זמן הטיפול.
לפעמים אנו ניגשים לנייר כאילו במחשבה מעמיקה או הססנות.
אך למעשה אנו אמורים לשחרר את העוצר אותנו ולהעניק לעצמנו אפשרות שבה הנפש שלנו תדריך אותנו דרך הצורה והצבע.
מהי אותה הדרכת הנפש? על הנייר היא כמו לצייר מפה.
לצייר עמקים, הרים, אופק נתיבי ים, נופים, יערות. הכל הכל מלא שבילים ומסקרן מאוד להתחיל לצעוד בהם.
האם חייבים לדעת לצייר עמק? ממש לא.
אולי אפתיע אתכם אך העמק לא נראה כל הזמן כעמק.
יהיו עמקים שיראו סתם כמו בור, יהיו עמקים שיראו כמו עמק החולה אבל בשחור לבן וכמו רשת סתמית ויהיו עמקים מלאי פריחה וצבע.
אפתיע אתכם בעוד עובדה מרתקת, העמק עם הפרחים? זה שאתם מניחים כי הוא הבריא ביותר עלול להיות הכי כאוב ופצוע.
קראו גם על:
ריפוי דרך צבע
לאורך תולדות האנושות, האדם ידע לרפא עצמו על ידי הציור.
להביע את החוויות שלו, לרשום את הנצחונות שלו והכל על ידי ציור.
לדוגמה מהתקופה הפליאוליתית ( לפני כ 30,000 שנה) ממערת Lascaox .
החיבור בין האמנות לנפש הוא קדום, זוהי עדות לכך מתקופת ציורי הקיר במערות, שם האדם ביטא את פחדיו והצלחותיו ממסעות הציד.
הריפוי בהבעה
תהליך ההבעה דרך היצירה מתרחש בחייכם לפעמים מבלי שתחושו בכך וללא כל מדריך, מנחה או מטפל.
בפגישות בסטודיו שלי בטיפול באמנות, תוכלו לחווות זאת במודעות לתהליך, בפתיחות להתמודדות עם המשבר, במסרים שהנפש תעלה שבהם נטפל ועליהם נעבוד.
או עם ילדיכם כאשר הם יוכלו להכיל את המתרחש בבית או בבית הספר בדרך טובה יותר.
העבודה מול הנייר והחומרים בליווי שלי ודרך הניסיון הרב שצברתי בטיפול באמנות בילדים הם יוכלו לעבור שינוי גדול במפגשים האלו כאשר העבודות שלהם הם המפה שלנו לריפוי וצמיחת כוחות הנפש.
שאלות נפוצות
טיפול באמנות לילדים מומלץ באופן כללי ואף ע"י יועצים חינוכיים בבתי הספר.
תהליך היצירה קרוב יותר לילדים מאשר למבוגרים.
החוויות של הילדים עם אמנות הם מעולמו היום יומי.
בגן, בית ספר גם חטיבה ואף בתיכון, הילדים שלנו נחשפים לאמנות.
הם מקבלים אותה ככלי להצגת מסרים, כלי להרגעה ( דרך השרבוט בדף) ועוד.
עבורי כמטפלת באמנות זהו הכלי המהיר ביותר לקבלת קשר עם הילד ועבודה נכונה דרך האמנות להבנת הצורך הנפשי המיידי שלו על מנת לעבוד נכון וביסודיות ומהירות עבור ההקלה לילד והיציאה מהמשבר.
בשיחות עם מטפלים, לפעמים מתקשה הילד להביע את המצוקה בה הוא נמצא. היצירה שלו עבורי היא יצירת קשר, שפה מיוחדת לו שאותה אני לומדת וממנה אני מבינה מה הוא צריך, מה יסייע לו, אני מתחילה את התהליך עם הילד יד ביד, למידה משותפת של מה נכון ואיך הכי טוב לסייע.
הריפוי מתחולל פנימה בתוך נפשו של הילד ומחוצה לו דרך התקשורת איתי. הניסיון הרב שצברתי מאפשר לי להבין במהירות את הילד ולהנחות אל פתרונות.