קשיים חברתיים אצל ילדים מחוננים, הסבר המקור לקשיים, והפתרונות
ניתן למצוא המון קשיים חברתיים אצל ילדים מחוננים, כאשר הילד מתעניין ומתעסק יותר ב"דברים" ולא באנשים, ובעל מוח ריאלי יותר מאשר הומאני, זוהי תופעה דיי נפוצה.
במאמר זה נחקור שיטה חדשה המשלבת טיפול נוירופידבק חדשני וטיפול באמנות קלאסי כגורם מסייע לילד המחונן, היכול לפתוח לו אופקים ולסייע לו לרכוש מיומנויות חדשות במרחב החברתי.
המאמר נכתב ע"י מירה זהבי-פלג, מטפלת משנת 2003 בילדים, נוער ומבוגרים בעמותות, מוסדות חינוכיים, בתי חולים וכו, ואמא גאה לילד מחונן, השיטה פרי פיתוחה והיא מומלצת במיוחד לילדים מחוננים.
לפרטים והתייעצות ללא עלות, אתם מוזמנים לשלוח הודעה בווטסאפ או באתר ואחזור אליכם בהקדם.
הגדרה של הקשיים החברתיים הקיימים אצל ילדים מחוננים
לילדים מחוננים, יש יכולות קוגניטיביות יוצאות דופן וכישרונות אינטלקטואליים המבדילים אותם מבני גילם (ב"ה).
עם זאת, יחד עם היכולות המדהימות הללו מגיעים לרוב גם קשיים חברתיים אצל ילדים מחוננים, ספציפית קשיים שהילדים נדרשים להתמודד איתם, אך לא נולדו באופן טבעי עם הכלים להתמודד איתם.
כאשר הילד אנליטי או ריאלי במיוחד, לרוב באופן טבעי התחום החברתי-רגשי מעט רחוק ממנו, אולי הוא לא מבין בני אדם או את הדרך שבה הם חושבים או פועלים, לרוב אולי כי הוא לא מבין למה לא כולם פשוט פועלים כמוהו, הרי זה הכי יעיל בעיניו.
ככה או ככה אין ספק שהקשיים החברתיים קיימים.
חלק מהילדים המחוננים יחוו את כל הקשיים הללו, וחלק רק את חלקם או רובם, אבל ככה או ככה מדובר על נושא שנדרש בתשומת לב מיוחדת. הרי בסופו של יום הוא הולך לחיות בעולם מלא בבני אדם.
הבנה עמוקה יותר של המאבקים החברתיים של ילדים מחוננים
לכן, ילדים מחוננים עשויים להיתקל בקשיים ביצירת מערכות יחסים או בשמירה עליהן, וכמובן גם בהבנת רמזים חברתיים או בהסתגלות למצבים חברתיים שונים.
קשיים חברתיים אצל ילדים מחוננים, מאוד מקשים עליהם להתייחס בצורה שיווינית ומכילה לילדים בני גילם, במיוחד כאלו שאינם חולקים את אותה רמת משכל, אופן חשיבה או אפילו תחומי עניין אינטלקטואליים דומים.
בעולם הפרטי שלהם, זה לא בעיה כל כך עמוקה, אבל כיוון שאנחנו יצורים חברתיים מטבענו, זה יכול להוביל לתחושות של בידוד חברתי ובדידות בכללי.
הילדים עשויים לחוות רגישות מוגברת לביקורת או דחייה, מה שמקשה עליהם להשתתף בפעילויות קבוצתיות או להתבטא בחופשיות, ובהמשך, גם לנהל מערכת יחסים זוגית.
בנוסף, היכולות הקוגניטיביות המתקדמות שלהם יכולות לפעמים להוביל לתסכול וחוסר סבלנות בעת תקשורת עם אחרים שאולי לא תופסים מושגים ומתקשרים באותה המהירות.
במסגרות בית ספר, ילדים מחוננים עלולים להתמודד עם בעיות נוספות, כמו קנאה או רגש שלילי כלפיהם כיוון שהם נתפסים כ'יודעים הכל' (או באנגלית know-it-all), מה שעלול ליצור מחסומים חברתיים נוספים ומיותרים ולהפריע ליכולת שלהם להתחבר לחברים לכיתה.
כתוצאה מכך, חלק מהילדים המחוננים עלולים לנסוג חברתית עוד יותר או אפילו להפגין חרדה, מה שהופך את הנושא חיוני לתשומת לבם של ההורים וגם חיוני למחנכים שידעו לספק את התמיכה וההבנה הנדרשים.
אך היתרון הגדול הוא, שחוכמה היא חוכמה, ויחד עם הכלים הנכונים, ניתן לתת לילד להשתמש בחוכמה הטבעית שלו – גם בתחום החברתי-רגשי.
האם הפתרון הוא שילוב של טיפול רגשי יחד עם נוירופידבק?
השיטה החדשה שפותחה אצלנו בסטודיו לטיפול בנושא הזה, משלבת בין טיפול באומנות, טיפול רגשי בעיקרו שלא בהכרח קשור לאומנות, המסייע לילדים לרכוש כלים רגשיים, חברתיים ובין אישיים, לבין נוירופידבק, גישה חדשנית מבוססת מחקרים מדעיים המקנה יכולת ייחודית לשיפור היכולות של המוח ע"י חיישן מיוחד וטיפול ייעודי לילדים שמסייע להם לשלוט יותר באיך המוח שלהם עובד במגוון סיטואציות.
בפועל, השיטה אמנם "חדשה" אך היא משלבת זוג שיטות טיפול ידועות ומוכרות.
קראו גם על "מה זה נוירופידבק?", ו"מה זה טיפול באומנות?".
בקצרה, גישה זו רותמת את הביטוי היצירתי והכלים הנרכשים ע"י טיפול באמנות ומשלבת אותו עם הוויסות הנוירולוגי המדויק שמספק חיישן נוירופידבק.
בגישה ייחודית זו, ילדים מחוננים יכולים לעסוק בפעילויות אמנותיות יחד עם מפגשי נוירופידבק, יחד או בנפרד בהתאם לצרכי הילד.
המטפלת מתרגלת עם המטופל תרגול נוירופידבק במהלך הטיפול כדי לעזור לילד לזהות את המתאם בין רגשותיו, מחשבותיו ופעילות גלי המוח שלו, ולסייע לו לשלוט בהם.
המשוב בזמן אמת מאפשר לילד להיות מודע יותר למצבו הרגשי ולתהליכים הקוגניטיביים שלו תוך כדי רכישת כלים וביטוי רגשי על ידי יצירת אמנות.
באמצעות תהליך זה, הילדים יכולים ללמוד לווסת את דפוסי גלי המוח שלהם באופן מודע, מה שמוביל לשיפור ויסות רגשי והבנה טובה יותר של האופן שבו המחשבות והרגשות שלהם משפיעים על מעשיהם.
השילוב של טיפול באמנות ונוירופידבק יכול להועיל מאוד ספציפית לילדים מחוננים המתמודדים עם אתגרים חברתיים.
הוא מספק דרך ייחודית לבטא רגשות במיוחד לילדים שיותר מתקשים בהבנת התחום הרגשי, באופן כללי או אישי, תוך כדי לימוד כישורי ויסות עצמי נוירולוגי יקר ערך.
בנוסף, גישה משולבת זו יכולה להוביל לתובנות עמוקות יותר ולצמיחה אישית, כאשר הילד מקבל הבנה עמוקה יותר של עצמו ושל הקשרים הייחודיים בין המוח לגוף.
העצמת ילדים מחוננים באמצעות טיפולים חדשניים
ילדים מחוננים המתמודדים עם אתגרים חברתיים, צריכים את ההבנה והתמיכה שלנו במסעם לנווט במורכבות של אינטראקציות חברתיות, זאת כדי לסייע להם לממש את הפוטנציאל העצום הטמון בהם.
המגוון המורחב של אפשרויות הטיפול מקשה לרוב על הורים לבחור שיטה מתאימה, כשיש כל כך הרבה שיטות טיפול בשוק, כולל נוירופידבק, טיפול באמנות, CBT, NLP, IPT, מיינדפולנס ועוד ועוד… מאוד קשה לבחור.
כאשר מתמודדים עם האתגרים החברתיים העומדים בפני ילדים מחוננים, חיוני לשקול אפשרויות טיפול יעילות ומותאמות לצרכים הייחודיים של הילד/ה.
שתי שיטות מבטיחות שהראו תוצאות חיוביות אצלנו בסטודיו הן נוירופידבק וטיפול רגשי המשלב אמנות, אך יש מגוון שיטות נוספות שיכולות לעזור. סיכמנו לכם פה כמה בטבלה נוחה:
טבלת השוואת טיפולים
הטיפול | היתרונות | לקחת בחשבון |
---|---|---|
נוירופידבק (פידבק נוירוביולוגי) |
|
|
טיפול באמנות |
|
|
טיפול קוגניטיבי בהתנהגות (CBT) |
|
|
תכנות נוירו לינגויסטי (NLP) |
|
|
טיפולים מבוססי תודעה |
|
|
מה זה בכלל נוירופידבק?
נוירופידבק היא טכניקה לא פולשנית המסייעת לאנשים לווסת את פעילות המוח שלהם, לשפר את התפקוד הקוגניטיבי והוויסות הרגשי, בעזרת חיישן ייחודי. את החיישן ממקמים ליד המצח, והוא מאפשר לראות את גלי המוח ב"לייב" וכך מסייע לשלוט בהם.
ספציפית עבור קשיים חברתיים אצל ילדים מחוננים, נוירופידבק יכול למלא תפקיד חיוני בשיפור היכולת של הילדים לנהל רגשות ותגובות במהלך אינטראקציות חברתיות, והפחתת חרדה במהלך האינטראקציות הללו.
יתרה מכך, נוירופידבק נמצא יעיל בטיפול בהפרעות קשב וריכוז (ADHD) וחרדה, שהם מצבים נפוצים בקרב ילדים מחוננים.
על ידי טיפול בתנאים הבסיסיים הללו, נוירופידבק יכול לשפר בעקיפין מיומנויות חברתיות ולהפחית את רמות החרדה, ולאפשר לילדים לעסוק בנוחות רבה יותר במצבים חברתיים.
יחד עם טיפול באמנות, שיטת טיפול זו יכולה להועיל במיוחד לילדים מחוננים הנאבקים באתגרים חברתיים.
עיסוק בפעילויות אמנותיות יכול לעזור להם להתבטא רגשית – מבלי להתבטא רגשית, לבנות ביטחון עצמי, לפתח אמפתיה ולשפר את היכולת שלהם לפרש רמזים וסימנים לא מילוליים. כולם חיוניים לאינטראקציות חברתיות מוצלחות.
בנוסף, טיפול באמנות הוכח כיעיל בהפחתת רמות החרדה, ויחד עם נוירופידבק, הוא מספק כלי רב ערך לניהול הלחץ והלחץ שילדים מחוננים עשויים לחוות במצבים חברתיים.
לסיכום
חשוב להבין כי קשיים חברתיים אצל ילדים מחוננים הוא דבר טבעי, חשוב להבין איך להתמודד עם הקשיים והאתגרים החברתיים העומדים בפניי הילדים כדי לסייע להם לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם.
בסטודיו שלנו, מצאנו כי נוירופידבק וטיפול באומנות מהווים טיפול מבטיח שיכול להועיל באופן משמעותי לילדים מחוננים בניהול קשיים חברתיים, חרדה או הפרעות קשב וריכוז.
כאמור, בפועל, השיטה אמנם נקראת "חדשה" אך היא משלבת שני שיטות טיפול ידועות ומוכרות.
אם בכל זאת אתם לא בטוחים האם זו דרך הטיפול האידיאלית – תשאירו פרטים ונשוחח ללא עלות או התחייבות על הילד, האתגרים שלו, והשיטה והאם היא בכלל מתאימה לו לאור האתגרים.
כתיבת תגובה